Monday, September 6, 2010

TUGASAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN (GGGE2153)

Tahap pengetahuan penggunaan teknologi pendidikan dalam kalangan guru-guru pendidikan Islam, dikatakan lebih rendah berbanding guru-guru dalam bidang-bidang lain seperti guru sains, matematik dan sebagainya. Berikan 5 saranan anda untuk mengatasi masalah ini supaya guru-guru pendidikan Islam juga mampu menggunakan kemudahan ICT dengan sepenuhnya agar dapat menghasilkan proses P&P yang berkesan dan bermakna kepada para pelajar selaras dengan hasrat negara untuk mewujudkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia. Sila sertakan nama dan matrik diakhir komen anda…..

Segala pandangan dan saranan yang akan dikemukakan oleh sahabat-sahabat sekalian, saya dahului dengan ucapan syukran jazilan…..

16 comments:

asiah ukm said...

asslamualaikum dan selamt hari raya...

lima saranan:

1)guru-guru pendidikan islam perlu mengikuti kursus-kursus atau bengkel, agar tidak ketingglan dalam bidang ict.
2)menggunakan media yang berbentuk teknologi ketika mengajar
3) menyediakan bahan mengajar, yang mana ia merupakan sumber daripada Internet
4)sentiasa berhubung dengan pelajar melalui laman web yang biasa dugunakan seperti email atau blog.
5) semua guru tidak kira samaada guru pendidikan islam atau guru lain, perlulah saling berkongsi ilmu ICT agar pelajar-pelajar mendapat input yang berkesan ketika belajar.

sekian terima kasih

Nor Asiah Abdullah
A 1296965

asiah ukm said...

assalamualaiku...

5 saranan saya

1) agar guru mengikuti kursus atau bengkel ICT

2) mengajar menggunakan media berbentuk elektronik seperti power point dan lain2.

3) guru -guru lain perlulah berkongsi ilmu ICT yang ada pada dirinya kepada guru-guru lain...

4) menggunakan laman web seperti email atau blog dalam berhubung dengan pelajar dan berbincang mengenai pelajaran yang diajar.

5) menyediakan bahan melalui internet agar pelajar mendapat input yang berkesan.

Nor asiah Abdullah
a 129695

fitrah90 said...

assalamualaikum....

antara saranan saya ialah:
1. guru perlulah melengkapkan diri dengan ilmu teknologi pendidikan terlebih dahulu.
2. guru-guru PIBA&PIPAQ perlulah bekerjasama untuk meningkatkan lagi keupayaan mereka dalam menggunakan teknologi untuk pendidikan Islam
3. guru boleh menggunakan power point dalam proses P&P di dalam kelas.
4. guru juga boleh menggunakan video dan audio untuk memudahkan pelajar memahami pelajaran mereka.
5. guru juga boleh menggunakan internet untuk mengakses maklumat terbaru kepada pelajar.

nuraisyah said...

assalamualaikum
lima saranan untuk meningkatkan tahap penguasaan pengetahuan penggunaan teknologi pendidikan dalam kalangan guru pendidikan Islam ialah:

1. pihak sekolah perlu menyediakan kursus atau bengkel khas tentang teknologi pendidikan kepada guru
2. usaha dari guru itu sendiri untuk meningkatkan kemahiran dalam teknologi pendidikan seperti menghadiri kelas intensif
3. memilih teknologi pendidikan sebagai metod dalam P&P supaya dapat membiasakan diri mengunakan teknologi seterusnya dapat memahirkan diri
4. guru-guru juga boleh berkomunikasi dengan pelajar melalui laman sosial seperti facebook, e-mail, blog dan sebagainya supaya dapat meningkatkan kemahiran penggunaan teknologi seperti pelajar memuat turun kerja rumah melalui email.
5. perkongsian pengetahuan tentang pengunaan teknologi pendidikan sesama guru juga penting dan dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran

nuraisyah muhamad nasir (A129993)

Ainaa'ul Mardhiyah said...

Assalamualaikum..

antara saranan saya ialah :

1)guru pipaq dan piba hendaklah meminta tunjuk ajar daripada guru-guru lain yang mahir dalam penggnaan ict dan komputer.

2)guru perlu menghadiri kelas,kursus atau bengkel ict dan komputer.

3)guru hendaklah rajin untuk menjelajah internet dan komputer untuk mengetahui tentang penggunaan nya supaya dapat diaplikasikan di dalam bilik darjah.

4)guru hendaklah selalu menggunakan teknologi sebagai bbm di dalam bilik darjah, agar guru semakin mahir menggunakannya.

5)guru pipaq dan piba hendaklah bijak menjadikan sukatan mata pelajaran pendidikan Islam sesuai untuk diaplikasikan dalam betuk teknologi bukan hanya mengajar secara teori dengan penggunaan buku teks semata-mata.

NUR FARIDHA ADRINE AZIZ A127301

SYAZA MOHD SABRI said...

5 saranan supaya guru-guru pendidikan Islam mampu menggunakan kemudahan ICT dengan sepenuhnya agar dapat menghasilkan proses P&P yang berkesan:
1. ICT dapat menjimatkan masa guru-guru,mudah dan efisen
2. menarik minat pelajar untuk belajar
3. guru dan murid bersemangat dalam menimba ilmu
4. guru juga tidak dikategorikan sebagai ketinggalan zaman kerana tidak menggunakan ICT
5. pembelajaran lebih berkesan dan hasilnya lebih ramai murid cemerlang dalam peperiksaan

SYAZA MOHD SABRI (a127226)

miftahul jannah said...

Assalamualaikum..
antara saranan saya ialah :

1.guru pendidikan islam boleh mengikuti kelas penambahbaikan menggunankan teknologi.
2.guru itu perlulah berusaha dengan selalu menggunakan teknlogi dalam aktiviti mereka kerana kemahiran mereka secara tidak lansung akan menjadi lebih cekap.
3.guru tersebut boleh mengambil sumber bahan pengajaran daripada internet.
4.perkonsian ilmu juga penting supaya guru pendidikan islam dapat menambahkan kemahiran mereka.
5.terdapat pelbagai saluran dalam teknologi yang guru pendidikan islam boleh gunakan untuk berinteraksi dengan murid.dengan ini peningkatan penggunaan teknologi dapat ditingkatkan.

SITI AISYAH BT ABU BAKAR
A127745

jayyidah89 said...

Assalamualaikum w.b.t.
antara cadangan untuk membolehkan guru PIPAQ & PIBA juga seperti guru sains dan matematik ialah :

1. menyediakan bengkel dan kursus kepada guru-guru ini supaya pengetahuan mereka un tuk menggunakan teknologi dapat dikembangkan.

2. keyakinan sangat penting dalan diri seseorang. begitu juga dengan guru pendidikan islam, mereka harus deberi keyakinan untuk menggunakan teknologi dalam P & P.

3. Pihak sekolah sendiri perlu menyediakan peralatan teknologi yang mencukupi kepada semua guru tidak kira guru pendidikan islam atau guru sains dan matematik.

4. guru-guru juga sepatutnya mencari banyak maklumat di dalam internet dan mendedahkannya kepada para pelajar dan menyuruh pelajar meneroka sendiri mengikut alamat yang diberi.

5. guru boleh mencipta laman web atau blog sendiri berkenaan bab yang diajar dan berhubung dengan pelajar di laman web atau blog atau email yang dicipta.

WAN NURUL JAYYIDAH BINTI SULAIMAN
A126879

raudhatul sakinah said...

assalamualaikum...
5saranan bagi guru2 PIPAQ&PIBA untuk memantapkan mereka dalam penggunaan ICT ialah:

1) menghadiri kursus2 teknologi yang telah dianjurkan oleh KPM.
2) sentiasa mencari bahan2 dalam internet sebagai alat bantu mengajar @ set induksi.
3) menggunakan kaedah pengajaran secara maya bersama pelajar.
4) guru PIPAQ & PIBA juga perlu mengguna lab disekolah2 untuk proses P&P
5) menukar cara pengajaran didalam kelas contohnya menggunakan p.point untuk pengajaran.

itu saja... terima kasih..
noraini inti abdul aziz
(A129690)

Atika Aula (^_____^) said...

Salam..

5 Cara untuk mengatasi masalah kurangnya pengetahuan guru PI dalam bidang ICT ialah;

1. Guru menghadiri kursus yang dianjurkan oleh pihak sekolah atau KPM dari semasa ke semasa.

2. Menghadiri bengkel-bengkel yang diadakan sebulan sekali oleh pihak sekolah.

3. Guru perlu rajin meng"explore" sendiri perisian yang ada di dalam komputer dan internet untuk meningkat kan kemahiran.

4. Perlu banyak bertanya kepada orang yang lebih pakar dalam bidang ICT.

5. Perlu ada inisiatif sendiri untuk menghadiri kelas komputer.

Wassalam...

Nurul Atika Bt Ahmadiah
A126813

khairiah said...

Assalamualaikummm..........
saranan dari saya agar

1)guru2 mengikuti kursus yang dianjurkan yang berkaitan dengan bidang ICT ini

2)boleh menunjukkan video sesuatu tajuk pembelajaran secara teori sebelom mempraktiknya seperti cara solat,tayammum,mengambil wudhuk dan sebagainya.

3)mengakses banyak bahan yang menarik n bergune dr internet untuk membantu proses p&p

4)guru perlu berkongsi maklumat bersama guru2 dari pelbagai bidang untuk menambahkan pengetahuan n tidak segan untuk bertanya jika ade kesulitan tentang teknologi ini.

5)menggunakan n mengambil peluang sebaik mungkin untuk menguasai kemahiran menggunakan ICT ini untuk pelbagai kemudahan kepada pelajar n guru itu sendiri.

KHAIRIAH BT MOHD NOR A129707

Tuan Siti said...

Assalamuaikum
saranan saya adalah
1.guru2 PIBA/PIPAQ seharusnya menghadiri kursus kemahiran komputer
2.pihak sekolah juga perlu menyediakan lebih banyak peralatan teknologi di makmal
3.guru p.islam mengexplore internet pada masa lapang
4.guru hendaklah menggunakan teknologi dalam p&p supaya dapat menarik minat pelajar
5.dapat mengurangkan pelajar yang mengantuk dan boring di dalam kelas
sekian,
tuan siti nooryani bt tuan fauzi
A129699

Ketulusan Hati said...

salam..
saranan saya

1.guru perlu peka akan keperluan semasa zaman sekarang yang menuntut supaya penggunaan ict dalam p&p.
2.guru hendaklah menggunakannya dalam proses p&p agar ianya lebih berkesan.
3.guru perlu mengahdiri kusus pemantapan kemahiran ict dalam p&p
untuk memudahkannya pdalam proses p&p.
4.jangan malu untuk bertanya jika tidak mengetahui tentang penggunaan ict.
5.guru perlu mengeksplore web-web yang boleh digunakan untuk mencari maklumat berkaitan subjek.

sekian..
NUR SYAZWANI BINTI SHAMSUDIN
A128079

nur_iman said...

salam.
5 saranan yang dapat saya beri:
1-guru PI perlu ambil inisiatif sendiri dalam manambah ilmu pengetahuan tentang teknologi sama ada melalui laman dan sebagainya..
2-guru PI perlu peka terhadap kursus teknologi yang di heboh2kan.
3-mereka perlu hadir di kursus2 berkaitan yang telah ditetapkan atau yang telah dirancang kepada mereka oleh pihak sekolah.
4-mereka bijak bertanya pada guru yang mahir dalam bidang ini.
5-ilmu yang mereka dapat perlu diaplikasikan sentiasa. sekiranya ia tidak diaplikasikan, kemahiran dalam menggunakan teknologi akan hilang.

sekian.
NORASHIBAH BT IBRAHIM.

FARHI PAUZI said...

Saranan saya ialah:

1)Menggalakkan guru2 pendidikan Islam mengadakan program kepada pelajar dengan menggunakan ICT sebagai BBM kpd pelajar.dengan cara ini dapat membuka mata pihak yang selalu memandang rendah.

2)guru menggalakkan pelajar mencari maklumat drp internet, di samping mengajarkan kepada pelajar cara2 utk mencari maklumat tersebut.

3)guru menggalakkan pelajar membuat nota P.Islam dengan menggunakan komputer spt melakar peta minda.

4)KPM menyediakan kursus wajib kpd guru P.Islam bg subjek ICT.

5)Guru P.Islam perlu lebih menonjol.Contohnya dengan menganjurkan kursus ICT bg Pelajar@guru yg belum mahir ICT.

sekian dahulu..

FARHANI AHMAD PAUZI
A127247

FARHI PAUZI said...

Saranan saya ialah:

1)Menggalakkan guru2 pendidikan Islam mengadakan program kepada pelajar dengan menggunakan ICT sebagai BBM kpd pelajar.dengan cara ini dapat membuka mata pihak yang selalu memandang rendah.

2)guru menggalakkan pelajar mencari maklumat drp internet, di samping mengajarkan kepada pelajar cara2 utk mencari maklumat tersebut.

3)guru menggalakkan pelajar membuat nota P.Islam dengan menggunakan komputer spt melakar peta minda.

4)KPM menyediakan kursus wajib kpd guru P.Islam bg subjek ICT.

5)Guru P.Islam perlu lebih menonjol.Contohnya dengan menganjurkan kursus ICT bg Pelajar@guru yg belum mahir ICT.

sekian dahulu..

FARHANI AHMAD PAUZI
A127247