Tuesday, October 20, 2009

REFLEKSI UNTUK MEMBUAT SPSS

Assalamualaikum...sekarang ni saya nak ajar kamu semua membuat spss nie...cam ne caranye ek???? kalau nak tau caranya,jom ikuti langkah-langkah tersebut....




1.langkah pertama,anda perlu klik pada "spss".











2.langkah kedua,setelah anda klik pada spss,akan keluar jadual seperti yang tertera dibawah ini.........







3.langkah ketiga,anda perlu klik pada "variable view" untuk memasukkan item yang berkaitan dengan soal selidik anda.Contohnya pada petak nama dengan tahun,program,semester,jantina dan soalan-soalan yang berkenaan.





4.langkah keempat,pada "TYPE" tukarkan semuanya kepada "NUMERIC". Manakala "WIDTH" tukarkan kepada angka "8" dan "DECIMAL" pula angka "0"..








5. langkah kelima pula,pada line "Tahun" dan "semester" pula pada kotak "value"kekalkan dengan "none" dan bagi program pula klik pada titik yang berturutan disebelahnya.Dan value taip angka manakala "value table" pula taip nama program,ulangi langkah yang sama untuk soalan jantina dan seterusnya.





6. langkah keenam,pada bahagian "missing"tukarkan kepada "0" dan pada "column" pula dengan angka "8" dan "align"tukar kepada "center".








7.untuk pemboleh ubah tahun dan semester ,pada bahagian "measure"anda perlu klik "scale".Bagi program dan jantina pula klik "nominal".Seterusnya untuk soalan-soalan klik "ordinal"













8.Setelah selesai taip"variable view" dan klik pada data view.









9. masukkan maklumat-maklumat yang diperolehi daripada borang soal selidik..ke dalam kotak-kotak.







10. seterusnya,klik pula pada "analyse" kemudian "descriptive statistic" dan juga pada "frequencies".







11. masukkan satu persatu maklumat dari kiri ke kanan dengan klik pada arrow (>) yang terdapat ditengah.







12. seterusnya klik pada "statistic"dan set "frequencies statistic"mengikut cita rasa anda,kemudian klik "continue".Begitu juga,klik pada "charts" dan "format"untuk menetapkan maklumat,akhir sekali klik "ok"...





13.secara automatik,akan keluar "output" hasil daripada "data view".Di dalam "output" terdapat "frequency","frequency table" dan "pie chart. "











Sekian.....


No comments: